דיאטה מהירה

קצב החיים המודרני הרגיל אותנו לרצות שהכל יקרה כאן ועכשיו (או מקסימום אחרי הפסקת הפרסומות…)

לקצב המואץ ולמאמץ לייצר תוצאות תוך זמן קצר יש יתרונות רבים לצד חסרונות לא מעטים, וחשוב להיות מודע גם לאלה וגם לאלה. כשמדובר בדיאטה מהירה, חשיבות המודעות גבוהה אף יותר, שכן דיאטה מהירה – ההגדרה המקובלת לדיאטה מהירה היא ירידה של יותר מק"ג בשבוע ו/או תפריט בלתי מאוזן באופן קיצוני – משפיעה בעוצמה רבה על כל מערכות הגוף כמו גם על הנפש.

לפעמים נדמה כי מדי יום צצה שיטת דיאטה מהירה חדשה, ובכלל שוק הדיאטות מושפע מאוד מטרנדים (למשל, דיאטת מלפפונים). המפתח למיצוי יתרונותיה של דיאטה מהירה הוא ידע – שיאפשר להתאים את השינוי התזונתי הדרמטי לצרכים הספציפיים של כל אדם ולהעדפותיו, ולמזער את הסכנות.

אתר זה מוקדש לפנים השונות והמגוונות של דיאטה מהירה. תמצאו בו טיפים לדיאטה מהירה, פירוט אודות השיטות השונות המבטיחות השלת קילוגרמים רבים בזמן קצר, אזהרות מפני הסכנות הכרוכות בדיאטת בזק ומידע אודות "כדורי הרזיה" וחומרים אחרים המיועדים למי שרוצה תוצאות מהירות ללא שינוי תזונה.

מתי כדאי לבצע דיאטה מהירה?

גם המתנגדים הנחרצים ביותר לדיאטה מהירה יחיו בשלום עם שינוי דרסטי המוגבל מראש למספר ימים בלבד. שינוי דרסטי שכזה, שבהחלט אין להתעלם מחסרונותיו, עשוי להיות צעד ראשון חיובי בדרך להתנהלות תזונתית נכונה ומדויקת, וליצירת אורח חיים בריא באופן כללי – שכן לפעמים אנחנו זקוקים ל"דחיפה" כדי להתניע שינוי כולל וארוך טווח. השלת כמה וכמה קילוגרמים בזמן קצר יחסית מוכיחה לנו שדיאטה היא דבר אפשרי, ובעיקר נותנת לנו מושג נעים (ומדרבן) לגבי איך ניראה אם נתמיד באורח חיים בריא.

רעיון טוב נוסף הוא דיאטה מהירה לקראת אירוע. אמנם על רוב האירועים אנחנו יודעים מראש זמן רב, אבל לא תמיד יש בנו את היכולת לשמור על דיאטה לאורך זמן. כשהחגיגה כבר ממש מעבר לפינה, וחשוב לנו מאוד להיראות במיטבנו באירוע, המוטיבציה גוברת – ושוב, תמונות מפרגנות מאירוע הן זרז רב עוצמה להתחלת דיאטה מאוזנת ומעבר לאורח חיים בריא.

דיאטה מהירה – חסרונות

לצד היתרונות, חשוב לזכור שטמונות לא מעט סכנות בדיאטה מהירה. גוף האדם הוא מכונה מורכבת ורגישה, וטלטלה קיצונית – שנגרמת בעטיה של כל דיאטה מהירה באשר היא – עלולה להסב לו נזקים.

בנוסף, דיאטות מהירות רבות לא כוללות את כל המרכיבים התזונתיים להם נזקק גופנו – ותפריט בלתי מאוזן לאורך זמן כבר עלול לפגום בצורה בלתי הפיכה בתפקודים של איברים חיוניים.

הקשר בין דיאטה מהירה ודימוי גוף עלול גם הוא להיות מקור למצוקה, ובפרט צריך להיזהר מתנודתיות גבוהה מדי במשקל (ירידה חדה שמלווה בעלייה חזרה, וחוזר חלילה) – תנודתיות שבמקרים רבים מביאה איתה גם שינויי מצב רוח קיצוניים.

הסוגים השונים של דיאטה מהירה

לדיאטה מהירה אמנם יש חסרונות רבים ומהותיים – אולם שלל השיטות המבטיחות הרזיה משמעותית תוך זמן קצר מוכיחות שבכל זאת קיים לכך ביקוש רב.

ישנן דיאטות המבוססות על פריט אחד – למשל, דיאטת כרוב שבמהלכה אוכלים מדי יום כמעט רק מרק כרוב, או דיאטת אשכוליות שבאופן טבעי מבוססת על פרי ההדר החמצמץ.

שיטות הרזיה אחרות שגם להן מיוחסת ירידה מהירה במשקל נקראות על שם מי שפיתח אותן: כך למשל דיאטת אטקינס השנויה במחלוקת, שאותה פיתח ד"ר רוברט אטקינס בשנות השבעים של המאה העשרים (ושבבסיסה עומדת ההנחה כי הפחמימות הן האויבות הגדולות ביותר של גופנו ועל כן יש להוציא אותן, וכמעט רק אותן, מהתפריט), דיאטת סימונס ואחרות. תמיד אפשר לבחור באפשרויות נוספות מתחומים אחרים כמו בתחום של רפואה סינית – ראו דיקור סיני להרזיה.