דיאטת אטקינס


דיאטת אטקינס היא דיאטה מהירה שנויה במחלוקת במיוחד: מצד אחד היא פופולארית להפליא מזה 4 עשורים (עם עליות וירידות), ומצד שני מושכת אליה אש וביקורת עוצמתית מצד גורמים רבים.

סוד הקסם שלה פשוט: מותר לכם לאכול סטייק עסיסי עם רוטב שמנת מתי שרק תרצו (כל עוד אתם לא נמנעים מערבוב בשר וחלב, כמובן) ובכל זאת תרזו – היש מי שיסרב לדיאטה כזו?

ואכן רבים וטובים ניסו את דיאטת אטקינס, ובהחלט יש לא מעט עדויות להצלחת הדיאטה ולהשלת קילוגרמים רבים. השאלה היא כמובן באיזה מחיר – ועל כך חלוקות הדעות.

דיאטת אטקינס – עקרונות

למעשה, דיאטת אטקינס אינה דיאטה מהירה קלאסית, שכן בניגוד לדיאטה מהירה שמטבעה מוגבלת בזמן, דיאטת אטקינס כוללת 4 שלבים שאת האחרון שבהם אמורים ליישם לכל החיים (ומטרתו אינה הרזיה אלא שמירה על המשקל שהושג). מצד שני, בדומה לדיאטה מהירה, קצב הירידה במשקל, לפחות בהתחלה, גבוה (גבוה מדי, מסבירים המקטרגים) והתפריט אינו מאוזן (הפחמימות שהוצאו מן התפריט רק מזיקות לגוף, טוענים המצדדים).

כך או כך, דיאטת אטקינס – שאותה פיתח ד"ר רוברט אטקינס, ועקרונותיה פורסמו בספר רב המכר "מהפכת הדיאטה של ד"ר אטקינס" ב-1972 – מבוססת על הוצאת הפחמימות מהתפריט כמעט כליל בשלב הראשון, ועל כמות מופחתת מאוד מהן בהמשך הדרך (אגב, ב-1998 עדכן ד"ר אטקינס את התפריט ופרסם רב-מכר נוסף, "הדיאטה המהפכנית החדשה של ד"ר אטקינס" ובעקבותיו גם "דיאטת אטקינס – הנוסחה החדשה").

בשלב הראשון, כאמור, הפחמימות מוצאות כמעט לחלוטין מתפריטו של האדם – שכולל חלבונים מבשר עוף/ הודו/ בקר או דגים וכן מביצים, שמן זית, אבוקדו וירקות לא עמילניים (כלומר רק ירקות שכמות הפחמימות בהם מועטה – ולא תפוחי אדמה או בטטות, למשל). שומני טראנס וסוכרים אסורים אף הם, וכך גם חלב רזה, פירות (שגם בהם כידוע יש פחמימות), אגוזים וחלבונים עשירים בפחמימות (חומוס, עדשים, שעועית וכו') – ובסה"כ מותרים ביום לא יותר מ-20 גרם פחמימות.

שלב זה מזכיר מאוד דיאטה מהירה, ובמהלכו משיל האדם מחצית מכמות הקילוגרמים הכוללת שברצונו לרדת, בקצב מהיר למדי.

שלב 2 בדיאטת אטקינס עדיין מזכיר דיאטה מהירה, אם כי כמות הפחמימות המותרת בו גבוהה מעט יותר, כך שהתפריט יותר מגוון (בעיקר בזכות תוספת פירות, אגוזים וזרעים שונים). בשלב זה מדי שבוע מוסיפים 5 גרם פחמימות לכמות המותרת, עד שהירידה במשקל נעצרת. כשהירידה במשקל נעצרת מורידים 5 גרם מכמות הפחמימות אליה הגעתם, ועוברים לשלב 3. בשלב 3 משילים את 5 הקילוגרמים העודפים האחרונים ומוצאים את נקודת שיווי המשקל של הגוף – כמה פחמימות יגרמו למשקל להישאר יציב.

דיאטת אטקינס – יתרונות

לדיאטת אטקינס 2 יתרונות משמעותיים: במקרים רבים אכן מושגת ירידה במשקל, וחשוב לזכור שעודף פחמימות אכן אינו בריא לגוף (שעדיין לא התאים את עצמו אבולוציונית לעידן הפחמימות האינסופיות כמעט). יש כאלה שימצאו גם בטרנדיות של דיאטת אטקינס יתרון (אם כי כמו כל טרנד, יש תקופות בהן הדיאטה פופולאריות יותר ותקופות שבהן היא מוקצית מחמת מיאוס).

דיאטת אטקינס – חסרונות

"טירוף מסוכן", הגדירה האגודה הרפואית האמריקאית את דיאטת אטקינס. מומחים רבים מזהירים חזור והזהר מפני תפריט עתיר שומן (שגורם לא רק לעלייה במשקל אלא מגדיל במידה ניכרת את הסיכון ללקות במחלות לב או מחלות כלי דם) – ואילו דיאטת אטקינס לא מגבילה כלל את כמות השומנים. בנוסף, טוענים אנשי מקצוע בתחום התזונה וכן רופאים בכירים כי דיאטת אטקינס עלולה להוביל לאבנים בכיס המרה ולאי ספיקת כליות. בפרט מדגישים המבקרים כי חובה להתייחס אליה כאל דיאטה מהירה, וגם אם כבר מיישמים אותה אז לזמן קצר בלבד, וכמבוא לשינוי מאוזן יותר באורח החיים ובתזונה.