דיאטת אשכוליות


דיאטת אשכוליות היא דיאטה מהירה שתומכיה טוענים כי היא אפקטיבית במיוחד בזכות חומר מפרק שומנים הנמצא באשכוליות. חשוב לציין כי טרם נמצאה הוכחה מדעית חד משמעית לקיומו של חומר מפרק שומנים זה, אם כי מצד שני אנשים רבים שניסו דיאטת אשכוליות אכן דיווחו על ירידה במשקל (כמובן שהסיבה לכך יכולה להיות התפריט דל הקלוריות ולאו דווקא אותו אנזים מסתורי).

תפריט דיאטת אשכוליות

לדיאטת אשכוליות מספר וריאציות וגרסאות. לדוגמה, חצי אשכולית (אדומה או צהובה) בבוקר, ויחד איתה שתי ביצים קשות ושתי פרוסות גבינה צהובה, נקניק או פסטרמה, עוד חצי אשכולית בצהריים, כ- 100 עד 150 גרם בשר (או לחילופין עוף/ דגים) וסלט מלפפונים, עגבניות, חסה, פלפל ובצל סגול. ארוחת הערב כוללת בשר רזה (150-200 גרם), ירקות מבושלים או מאודים וכמובן חצי אשכולית. את כל חצאי האשכוליות ניתן להמיר במיץ מחצי אשכולית, קפה שחור מותר ללא הגבלה – ואילו פחמימות אסורות לחלוטין. חשוב מאוד להרבות בשתיית מים, כמו בכל דיאטה מהירה (ולמעשה, באופן כללי לשתיית מים מרובה שלל יתרונות), ויש להימנע מנשנושים בין הארוחות. לפני השינה ניתן לשתות כוס חלב דל שומן או כוס מיץ עגבניות.

דיאטת אשכוליות, כמו כל דיאטה מהירה, חייבת להיות מוגבלת בזמן – נהוג לפעול לפיה למשך כ-12 ימים, ואם רוצים לחזור עליה שוב (למחזור נוסף של 12 ימים) חייבים מספר ימי הפוגה בין לבין.

אשכוליות או לא להיות

אחת הפרסומות הזכורות ביותר משנות השמונים וימי הערוץ הבודד היא "אשכוליות או לא להיות" (שנחרתה בתודעה בעיקר בזכות היותה שנויה במחלוקת). ואכן, לאשכוליות תרומה ניכרת לבריאות הגוף: יש בה כמויות גבוהות של ויטמין C (שבין השאר מחזק מאוד את המערכת החיסונית) ולצידו ויטמין A (שבין השאר שומר על עורנו, בונה את העצמות ומחזק את השיניים), וכן חומרים רבי חשיבות – גלוקריט (המונע גידולים סרטניים), פקטין (המאזן רמות כולסטרול), לימונאיד (שתורם רבות לניקוז רעלים בגוף) וליקופין (הנלחם בהצלחה ברדיקלים החופשיים המסוכנים).
בנוסף, שילוב אשכולית בתפריט באופן קבוע מפחית את החומציות בגוף, ועל כן את הסכנה לאבנים בכליות, ומחזק את הראייה.

אשכוליות – לאו דווקא בדיאטה מהירה

כאמור, יש הטוענים כי אשכוליות מכילות חומר המסייע בפירוק שומנים. הוכחה מסוימת לנכונות התיאוריה ניתן למצוא במחקר שנערך בשנת 2009 בקנדה. על פי אותו מחקר (שחשוב לציין כי נערך על עכברים ולא על בני אדם), חומר בשם נרינגנין, המצוי באשכוליות, מסייע לכבד לשרוף שומנים – במקום לשלוח אותם למאגרים הנמצאים באגן ובירכיים.

שילוב אשכוליות בתפריט מאוזן, ולא כחלק מדיאטה מהירה, עשוי לתרום אף הוא לירידה במשקל. מחקר איטלקי משנת 2004 מצא כי מי ששילב חצי אשכולית בכל ארוחה ירד בממוצע כ- 2 ק"ג במשך 12 שבועות – לא נתון מרשים מאוד, אבל התמדה בתפריט שכזה במשך שנה, למשל, תתבטא בירידה של כ-10 ק"ג, ולפעמים ירידה שכזו היא כל מה שאנחנו צריכים. רצוי מאוד גם לזכור שבניגוד לדיאטה מהירה, שסכנות רבות בה, לדיאטה מאוזנת בשילוב חצי אשכולית השפעה מיטיבה על כל תפקודי הגוף.

מיץ אשכוליות ותרופות מסוימות – שילוב מסוכן!

לצד היתרונות הרבים של האשכולית (הצהובה והאדומה), שרובם ככולם תקפים גם כשצורכים את האשכולית בצורת מיץ, חשוב מאוד להיזהר מהשילוב בין מיץ אשכוליות לבין תרופות מסוימות. הסיבה לכך היא שבמיץ אשכוליות יש חומרים המעכבים את פעולתו של אנזים מסוים, הממוקם על דפנות המעי הדק, ושתפקידו הוא לפרק תרופות. כתוצאה מעיכוב פעולת האנזים, ריכוז התרופה בדם יהיה גבוה בהרבה מהרצוי – דבר שעלול לגרום להרעלה. חובה להתייעץ עם רופא בטרם מוסיפים לתפריט כמויות משמעותיות של מיץ אשכוליות!