דיאטת מלפפונים


התגובה האינסטינקטיבית למשמע הביטוי "דיאטת מלפפונים" הוא הרמת גבה. ועוד אחת. כששומעים מה כוללת דיאטת מלפפונים, הגבות מתרוממות אף יותר והאדם, סביר להניח, נתקף תימהון עז. כי בדיאטת מלפפונים, אחת השיטות המבטיחות דיאטה מהירה (או "דיאטת כסאח", כפי שהיא מכונה לעיתים), אפשר לאכול מלפפונים, ועוד קצת מלפפונים, ואם רעבים אוכלים מלפפון, ואחר-כך עוד אחד. ועוד מלפפון. מה עוד? מעדן חלב או יוגורט אחד ביום, 2-3 קוביות שוקולד בבוקר (או לחילופין חטיף אנרגיה). ומה עוד? מלפפונים. ומים. ותה צמחים, וזהו.

אין ספק שגם האנשים בעלי המוטיבציה הגבוהה ביותר לרזות יתקשו לעמוד בתפריט שרוב רובו מלפפונים, גם כשהוא מוגבל מלכתחילה לארבעה ימים בלבד. למעשה, רוב המומחים בתחום התזונה והדיאטה מסתייגים באופן עקרוני מדיאטות מהירות וקיצוניות למיניהן, והיו שמחים אם דיאטת מלפפונים כלל לא הייתה אופציה. מצד שני, אם כבר דיאטה מהירה, יש יתרונות מסוימים לדיאטת מלפפונים – אבל כאמור חובה להגביל אותה ללא יותר מארבעה ימים.

הערכים התזונתיים של המלפפון

המלפפון שייך למשפחת הדלועיים, אינו צורך מים רבים בזמן צמיחתו, אם כי הוא עצמו עשיר במים ובנוסף מכיל חומרים רבי תועלת אחרים עבור גופנו: חומצה פולית (ויטמין רב חשיבות שבמקרים מסוימים נצרך כתוסף מזון), ויטמין C (שאת מעלותיו וחשיבותו כולם מכירים), אשלגן (שתורם רבות לחוזקו של הלב), ויטמין K, בטא קרוטן (נוגד חמצון רב חשיבות), ויטמין B5 וכן ויטמינים ומינרלים חשובים אחרים.

כמו כן, אכילת מלפפונים מפחיתה את הסיכון ללקות בסוגים מסוימים של סרטן, במספר מחלות הקשורות לכלי הדם וגם במחלות לב שונות.

אגב, המלפפון, שנחשב על-ידי רובנו כאחד הירקות הפופולאריים ביותר, הוא בכלל פרי…

סכנות בדיאטה מהירה

דיאטת מלפפונים, כמו כל דיאטה מהירה, עלולה לסכן את בריאותו של האדם עד מאוד. הסכנה העיקרית נובעת מהיעדר איזון בתזונה, ובפרט מכך שהגוף לא מקבל את כל החומרים להם הוא זקוק לשם פעילות סדירה של כל המערכות.

מומחים רבים גם טוענים כי בדיאטה מהירה אין שום תועלת, שכן גם אם הגוף משיל מעליו קילוגרמים עודפים, ואפילו בכמות בלתי מבוטלת, הרי שבתום דיאטת הבזק הם עלולים לחזור במהירות, וליצור תסכול עז אצל האדם.

אם בכל זאת מחליטים להפוך את המלפפונים החביבים לדבר היחידי פחות או יותר שייכנס לפה במשך מספר ימים, רצוי מאוד להתייעץ עם רופא או דיאטנית לפני שמוציאים מהתפריט את כל שאר המזונות. במקרים מסוימים הסכנה גדולה מדי (בפרט עבור אנשים שאינם בריאים לחלוטין), ובמקרים אחרים ייתכן שנדרשים תוספי תזונה כאלה או אחרים כדי לספק לגוף את שהוא זקוק לו.

40 ימי ירוק

דיאטה אחרת שמלפפונים הם חלק נכבד בה היא דיאטה ירוקה – דיאטה שבה, במשך 40 יום, אוכלים אך ורק אוכל ירוק. מקורה של הדיאטה הירוקה הוא ביוגה, והיא אינה דיאטה מהירה. למעשה, המטרה של דיאטה זו אינה בהכרח ירידה במשקל אלא ניקוי הגוף מרעלים – אם כי לאחר 40 יום של אוכל ירוק, וכשהגוף נקי והנפש מרוממת, הרבה יותר קל להתחיל בדיאטה מאוזנת וארוכת טווח.

המחויבות לארבעים יום אינה פשוטה, ולא כל אחד יכול להתמיד לאורך יותר מחודש עם מזונות ירוקים בלבד – הגם שבסך הכל ניתן להגיע לגיוון סביר: מלפפונים, סלטים, ירקות מאודים, נבטים, שעועית מאש, פירות ירוקים, עדשים ירוקים, מרקים שונים (למשל אפונה או ברוקולי). כמו כן ניתן להפעיל את הדמיון ולהכין פשטידות, קציצות ועוד. בנוסף רצוי לשתות תה מיוחד שמכיל גם ג'ינג'ר, ציפורן, הל, קינמון ופלפל שחור – תה שמשדרג את פעילות המערכת החיסונית, מערכת העיכול ומערכת העצבים.

לדיאטה זו שורשים איתנים ביוגה, אולם חובה להתייעץ עם רופא בטרם פוצחים בה שכן היא לא מתאימה לכל אדם.