סכנות בדיאטה מהירה


עודף משקל, יודעים כולם, מהווה סכנה לגוף. כל קילוגרם שמעבר למשקל התקין ביחס לגובה מכביד על הגוף ועלול להוביל לסתימת ורידים ועורקים וכתוצאה מכך למחלות לב שונות או ליתר לחץ דם. בנוסף, נמצא קשר בין השמנה לבין הסיכון ללקות בסוגי סרטן מסוימים, ועוד לפני המחלות הקשות, עודף משקל פשוט משבש את חיי היומיום ומקשה על ביצוע פעולות בסיסיות.

מי שרוצה לדעת האם הוא סובל מעודף משקל – ובהחלט רצוי להיות מודעים לכך – יכול לעשות זאת באמצעות חישוב קל ומהיר של מדד מסת הגוף, הלא הוא ה- BMI המפורסם. ה- BMI שווה למשקל חלקי הגובה בריבוע, וכל תוצאה מעל 25 מעידה על עודף משקל. BMI גדול מ- 30 פירושו השמנה של ממש, דבר המחייב שינוי מיידי ומשמעותי של התזונה.

אבל גם כשה- BMI גבוה משלושים, ובוודאי עבור מקרים שבהם עודף המשקל מסתכם במספר קילוגרמים בלבד (וגם כשמאוד מאוד חשוב לנו לרדת במהירות מסיבה כלשהי) – רצוי מאוד לא להתפתות לדיאטה מהירה אלא לבחור בתזונה מאוזנת, המכילה את כל המזונות החיוניים לגוף.

מהי דיאטה מהירה?

ישנם סוגים רבים של דיאטה מהירה – דיאטת אטקינס, דיאטת מלפפונים, דיאטת כרוב, דיאטת סאות' ביץ' ועוד ועוד – והמשותף לכולן הוא שהן מבטיחות ירידה מהירה במשקל. רוב הדיאטות האלה מוגבלות בזמן (למשל, דיאטת כרוב מיועדת לשבוע אחד בלבד, ודיאטת מלפפונים שנמשכת יותר מ-3-4 ימים עלולה להיות מסוכנת ביותר!) – שכן הן אינן בריאות ואינן מאוזנות. מומחים רבים אף טוענים שהירידה במשקל היא אשליה, שכן כל הקילוגרמים שנושרים במהלך דיאטה מהירה חוזרים לגוף ברגע שחוזרים לאורח החיים שקדם לדיאטה. אם משתמשים בדיאטה מהירה כצעד ראשון בדרך לאורח חיים בריא ולדיאטה מאוזנת, זוהי חצי צרה – אך גם במקרה כזה חשוב מאוד, כמובן, להיות מודעים לסכנות בדיאטה מהירה.

סכנה – דיכאון!

אחת הגדולות שבסכנות בדיאטה מהירה היא הסכנה ללקות בדיכאון. דיאטה מהירה שאינה מכילה פחמימות די צורכנו (וסוגים רבים של דיאטה מהירה מקצצות דרסטית את כמות הפחמימות) גורמת לירידה של ממש ברמת הסרוטונין במוח. התוצאה: פגיעה משמעותית במצב הרוח שעלולה להפוך לדיכאון של ממש (שהרי גם ככה הגוף חווה מתח ולחץ ואיתו גם הנפש).

פחמימות מורכבות (שיבולת שועל, אורז מלא) במקום מאכלים המבוססים על קמח לבן וסוכר לבן ימנעו סכנה זו.

סכנה – העצמות נחלשות!

דיאטה מהירה שאינה מכילה את כמות הסידן שהגוף זקוק לה עלולה להביא להיחלשות העצמות, ולהגברת פגיעותן. במיוחד מסוכן השילוב בין כמות סידן מעטה מדי לבין מספר קלוריות נמוך באופן כללי (שמאלץ את הגוף לפרק רקמות, לרבות רקמות עצם), וכן דיאטה מהירה שכזו בגיל ההתבגרות או גיל המעבר. מוצרי חלב עשירים בסידן ובמקביל דלים בשומן, ומאכלים כמו טחינה או ברוקולי (המכילים סידן רב), וכן הליכה, יפחיתו את הסיכון לעצמות.

סכנה – המערכת החיסונית אינה אפקטיבית כבעבר!

סכנה נוספת, הרת אסון, הכרוכה בדיאטה מהירה היא פגיעה במערכת החיסונית כתוצאה ממחסור בחלבונים בכמות נאותה והיעדר מינרלים חיוניים (ובעיקר אבץ). כדי למנוע פגיעה במערכת החיסונית חובה לשבץ בדיאטה קטניות ודגנים מלאים (שיש בהם B6), ביצים, אפונה ומאכלים נוספים שיש בהם אבץ; טחינה, סויה, אגוזים ועוד מזונות עשירים בברזל – ובאופן כללי רצויה תזונה מגוונת שיש בה את כל הויטמינים, החלבונים והמינרלים הנחוצים לנו.

עוד כוללת רשימת הסכנות בדיאטה מהירה הפסקת מחזור חודשי (אצל נשים), ירידה של ממש בריכוז ובזיכרון, מצוקות שונות הקשורות למערכת העיכול ופגיעה בעור. חשוב מאוד להיות מודעים לכל הסכנות בדיאטה מהירה – ובעיקר להתייעץ עם רופא ו/או תזונאית בטרם התחלת הדיאטה.